Szakmai szervezetek szerint letöri a magyar dinnye árát a Penny, az üzletlánc szerint alacsonyabb árrést alkalmaznak

Termelői jelzések alapján a Penny már ezen a héten olyan alacsony áron kínálná a magyar dinnyét, ami a termelési költségeket sem fedezi, a diszkontlánc lépése elfogadhatatlan a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, valamint a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint. Az áruházlánc tájékoztatása szerint az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adják tovább a vásárlóknak.

A három szervezet keddi közös közleménye szerint a Penny csütörtöktől 229 forintos kilónkénti áron adja majd a magyar görögdinnyét, ezt az árat azonban pillanatnyilag semmi sem indokolja, mert a szezon eleje van, nincs túlkínálat, külföldi importnyomás sem érezhető.
Jelenleg a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van. A Penny 229 forintos fogyasztói ára ugyanakkor 140-150 forintos beszállítói árat feltételez, ami az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi – emelték ki.
A közleményben Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke úgy fogalmazott: felháborítónak tartják, hogy egy áruházlánc a termelők kárára próbál meg hasznot húzni a magyar görögdinnyéből. Jelezte, ha a Penny nem hagy fel a hazai dinnyeszezont és a termelés jövőjét is veszélyeztető akciózással, a kamara egy esetleges demonstrációtól sem riad vissza.
Az érintett áruházlánc lépése nem egy elszigetelt akció, kényszerhelyzetbe hozza a többi bolthálózatot is, ami végső soron az árak letöréséhez vezethet az egész görögdinnyepiacon. A termelők szerint ez a lépés hosszú időre tönkreteheti az egyébként éppen tavaly újra növekedésnek indult ágazatot – írták a közleményben.
A három szervezet arra kéri a magyarországi üzletláncokat, hogy „tisztességes magatartást tanúsítva” a valós piaci helyzethez igazítsák a görögdinnye árazását.
A Penny Magyarország az MTI megkeresésére közölte: a vállalatnak kiemelten fontos, hogy üzleteiben minél több magyar termék legyen elérhető, ezzel támogatva a hazai termelők és gazdák munkáját. Legalább ennyire fontos ugyanakkor a vásárlók terheinek csökkentése is ebben a nehéz gazdasági helyzetben – írták.
Éppen ezért a vállalat bizonyos esetekben – ahogy a magyar görögdinnye esetében is történt – az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adja tovább vásárlóinak.
„Mindezt annak érdekében teszi, hogy a szankciós infláció elleni küzdelemben a rosszabb anyagi helyzetben lévő magyar családok is hozzájuthassanak kedvező áron az egyik legkedveltebb szezonális magyar gyümölcshöz” – fogalmazott Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője.